SOFT SKILLS

Softskills is een brede verzamelnaam voor persoonlijke, emotionele of sociale vaardigheden die werknemers inzetten tijdens hun werk. Deze vaardigheden kunnen zich toespitsen op communicatief vlak maar kunnen ook een eerder intellectuele of praktische component hebben. Zo is feedback geven en ontvangen een communicatieve vaardigheid, maar ook een onmisbaar deel van teamwork en leiderschap. Oplossing gericht denken leunt dan weer meer op de creatieve vaardigheden die iemand heeft.

Daarom is onze opleiding softskills een breed vormende training. Ze omvat inzichten rond feedback gesprekken, assertiviteit, teamdynamics, presentatietechnieken  en verschillende benaderingen rond conflict management.

ASSERTIVITEIT

Het uitkomen voor je eigen afwijkende mening, het geven van negatieve feedback of het weigeren van een verzoek zijn momenten waar iemand het moeilijk mee kan hebben. Dikwijls worden assertiviteit en agressiviteit ook over een zelfde kam geschoren. Het begrijpen van het verschil tussen beide is het startpunt van de training.
In deze trainingsmodules zal men:

  • Leren praten vanuit ik-boodschappen.
  • Leren neen zeggen.
  • Leren grenzen stellen.
  • Leren om geen excuses of uitstel te gebruiken.
  • Leren het verschil voelen tussen agressief gedrag , kritiek en emotie.
FEEDBACK GESPREKKEN

Feedback is onmisbaar als u met anderen samenwerkt. We sturen elkaars gedrag bij door feedback te geven en te ontvangen. Vaak wordt feedback echter als onprettig of als een vorm van kritiek ervaren, terwijl het net heel positief en opbouwend kan zijn. Hoe geeft u op een juiste manier constructieve feedback? En hoe gaat u best om met het ontvangen van feedback?

Gebaseerd op de typologie van Insights Discovery, leren de deelnemers werken met het D4 model om feedback te geven. Zodra ze inzicht krijgen in de mogelijke spanningspunten binnen een mogelijke conflictsituatie, gaan ze ook beter in staat zijn dit soort situaties en gesprekken te ontmijnen.

DE TRAINING HELPT JE…

Assertief zijn

Inzicht je eigen anderen hun werk- en communicatiestijl

Conflicten behandelen en constructief feedback geven

TEAMDYNAMICS

Sommige mensen liggen elkaar beter dan andere, ook op de werkvloer. Met sommige collega’s is samenwerken vanzelfsprekend, met anderen een hindernissenparcours. Elkaar beter leren kennen is sleutel tot meer werkplezier, hogere persoonlijke ontwikkeling en team effectiviteit.

Om dit inzicht te kunnen bieden maken we tijdens deze training gebruik van het persoonlijk Insights Discovery® profiel. We zien hoe we feedback als een positief element kunnen gebruiken om een team beter te laten functioneren.

Gebaseerd op de typologie van Insights Discovery, leren de deelnemers werken met het D4 model om feedback te geven. Zodra ze inzicht krijgen in de mogelijke spanningspunten binnen een mogelijke conflictsituatie, gaan ze ook beter in staat zijn dit soort situaties en gesprekken te ontmijnen.

CONFLICT MANAGEMENT

In deze module gaat de deelnemer aan het werk om

  • een conflict ‘bij de hoorns’ te pakken in plaats van het te mijden
  • een conflict juist te interpreteren
  • communicatieproblemen onder handen te nemen
  • te onderhandelen bij tegenstrijdige belangen
  • te bemiddelen tussen botsende persoonlijkheden
  • een conflict om te buigen naar een compromis

Om dit inzicht te kunnen bieden maken we tijdens deze training gebruik van het persoonlijk Insights Discovery® profiel. We zien hoe we feedback als een positief element kunnen gebruiken om een team beter te laten functioneren.

Contacteer ons

Is deze training iets voor u of uw organisatie?
Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie of een op maat gemaakte offerte.

Twijfelt u nog? Wij komen graag bij u langst voor meer informatie.